onsdag 7. november 2012

The end of the road

Da er vi tilbake i Las Vegas, og her avslutter dessverre turen... for denne gang!
Vi fikk et veldig fint rom på New York New York, og vi trivdes veldig godt på dette hotellet som har fullstendig New York-tema med gater, pub'er og restauranter i god NY-stil.

Det ble en del kluss i forbindelse med selve hjemreisen, da vi fikk en e-post dagen før avreise om at flyet vært fra Las Vegas til New York var kansellert grunnet stormen. Forbindelsen videre fra NY til Oslo skulle dog gå som normal ifølge flyselskapet. Vi fikk kontakt med flyselskapet og fikk booket om flyturen via Houston, Texas, på en gryyytidlig fly... Det ble til å stå opp klokka halv tre for å komme avgårde, levere leiebil etc. Vi ante dog ugler i mosen; Hvorfor skulle man bare kansellere fly INN til NY, og ikke ut...?
Vel, det gikk som det måtte gå; Vel framme i Houston begynte vi å gjøre oss komfortable inn på flyet til New York, da det annonseres at alle fly ut av New York er kansellert, og ingen hoteller er ledige grunnet stormens flykaos. Great...!
Vi kom oss av flyet og fikk også hentet ut vognen til Tor (dette var ikke flypersonalet særlig happy med; De måtte kjøre tilbake lastestigen og lete den frem). Vi fikk dog ikke av igjen bagasjen vår, som gikk til NY for å være litt værfast.
Etter rundt halv-annen time med hjelp i Service Desken kom vi oss med på et fly til Amsterdam, og så videre hjem til Oslo. Phew! Da hadde vi vært på farten i drøyt 26 timer. På tide å sove!

Vi får ta en liten oppsummering av turen. Her er ruta:

Google Maps ville ikke kalkulere det siste strekket tilbake til Las Vegas... Kanskje den syntes det var en veldig lang og dum omvei for å komme tilbake til dit man startet... Løypa gikk ihvertfall rimelig strakt gjennom Mojaveørkenen fra Joshua Tree til Las Vegas.

Totalt kjørte vi 3569 miles (ca 574 mil).

Her slenger vi på noen bilder fra diverse ting vi så langs landeveien.

Amerikanere er ikke patriotiske i det hele tatt

Kunst/Halloween-pynt

Dette er inne i en kolonialbutikk...

Pack rat! Eller... Pack cat!

Det var ulovlig å plukke opp haikere i ødelandskapet rundt fengsler. De var sikkert bekymret for at fangene skulle bli bortført av skumle bilførere.

Trooor vi finner oss et annet motell, ser så kronglete ut å parkere...

Wtf!?

The great migration, still going

Back to the future!

Kanskje mayaene ikke forsvant, men flyttet nordover og lagde seg pyramider under vann...?

Kamuflasje. Finn Bjørn.

Rett inn på drive-thru med denne. Lekkert!

Hund bæsjer på dekk i solnedgang. Klassiker.

Det manglet ikke på "hippie-biler"

No comment...

Tips til marint tema på garasjen

Dette ble bare et kult bilde, med en kul motorsykkel, forran en kul tattoo-sjappe

Santa Monica Pier wall art. Fiffig

Takk for nå! Adios!

søndag 4. november 2012

Joshua Tree og Mojave Desert

Nå har vi kommet til siste strekke før vi skal være tilbake i Las Vegas hvor rundturen ender.
Nå står nasjonalparken Joshua Tree for tur, og vi har besøkt nok nasjonalparker på denne turen til å kunne veksle inn kvitteringene i årskort! :-)

I parken, og hele området rundt, bugner det av de sære Joshua-trærne. Parker er veldig populær for camping, gåturer og klatring i de spesielle steinformasjonene.

Tor tar seg en liten pause i et Joshua-tre, her var det jo gøy!  ;-)

Etter besøket i nasjonalparken bar det rake veien gjennom Mojaveørkenen mot Las Vegas. Man føler seg rimelig liten og alene ute i det vidstrakte og tørre ørkenlandskapet.

Det dukket opp en ganske stor Joshua-tre skog ute i Mojaveørkenen også

Langs veien sto det ofte slike klynger med postkasser, men noen hus var ikke å se... Det gikk noen hjulspor utover noe som kunne ligne på små støvete veier utover ørkenen, så det bor vel noe langt der ute et sted.

Vi var også innom Route 66 et lite stykke av veien
Roy's var stoppestedet her, en rønnete bensinstasjon som tidligere også har vært café. Skorpioner og taranteller lurte på hvert hjørne...

Nå skal vi slappe av med gambling og det som er før vi må sette oss på flyet hjem.

lørdag 3. november 2012

Palm Springs

Som vi nevnte i forrige post fant vi enda et resort-kupp på nettet som vi booket for to netter. Hotellet het Micracle Springs Hotel & Spa, og hadde bassenger som bruker naturlige kilder.

Da vi kom til hotellet mot kvelden kunne vi nesten ikke tro det. Midt ute i ørkenen i utkanten av en by lå hotellet som en oase, med grønne palmer og blomster rundt en haug med bassenger. Kort fortalt et lite paradis.

Vi hadde det så fint her at vi like godt booket en ekstra natt; Det var var delig å endelig kunne roe ned pulsen og bare ligge ved bassenget denne uken, etter tre uker med masse farting.

Tor fikk prøve seg i basseng for første gang, og stortrivdes!

Full steam ahead!
Bare chillern'n
Who are you lookin' at?

Passe fornøyd kan man si :-)

Neste på lista er nasjonalparken i Joshua Tree.

torsdag 1. november 2012

Salton Sea

Da var det avsted ut i ørkenen!

Det var litt av et syn å komme over fjelltoppen og speide utover ørkeflatene.

Målet med dagen var hovedsaklig å få kjørt rundt og sett Salton Sea, som er Californias største innsjø. Den ble skapt ved et uhell tidlig på 1900-tallet da Colorado-elven oversvømte denne ørken-dalen. I en periode resulterte dette i at folk begynte å bruke vannet til bading og vannsport, og hytter og sommerhus ble bygd her. Men etter en stund ble dette vannet veldig salt, da det ikke finnes avrenning fra vannet slik at det blir skiftet ut. Nå ligger mye av det som ble bygget øde og forlatt. Men kanskje like fasinerende er det at det bor noen folk her enda...

Mann vs ørken. Man føler seg litt liten når man ser utover så langt øyet kan se.

Rimelig heftig svingete vei med førsteklasses utsikt på vei ned på platået.
Da Salton Sea dukket opp var den dekket av dis, så det var nesten vanskelig å se at det var et vann.

Bombay Beach - skiltet gir inntrykk av det er et flott strandsted. Det er det ikke...

Man får skikkelig post-apokalyptisk følelse av dette stedet

På tide å komme seg vekk herfra.
For natten har vi funnet nok et resort-kupp, midt ute i ørkenen!